~@~BiArPuN JaLaN Itu PaNJanG KiTa AkaN MeReNtASiNyA PeRLaHaN- LaHaN~@~

Saturday, June 19, 2010

~@~FeSBuK Oh FeSbUk~@~



Kali ni aku nk citer pasal fesbuk lak yg tgh popular kt alam maya nie khususnye rkyt mlaysia tnpa mngira umur,status dan latar belakang.apa yg aku lihat skrg nie org dok heboh psl fesbuk nie,budak sekolah,makcik pakcik semua ade fesbuk..
kalu remaja lg la..sure msti ade punye...mmg fesbuk dh jd lebih popular drp myspace,twitter,Friendster dan lain2..mungkin format die yg senang nk phm n byk game kot..!!!

Sebenarnye tujuan aku tulis ttg fesbuk nie nk bg pendapat la ckit ttg fenomena fesbuk nie..aku tgk ramai pengguna fesbuk yg suke la tulis status yg aku rase agak peribadi dan kadang2 tu mengeluarkn kata2 yg kesat untuk diberitahu umum..contohnye “pergi m....s la”, “ari ni keluar jalan ngn dia”, “saya demam ari nie” ,kalau boleh semua benda nk tulis ttg diri kita,ttg ape yg berlaku kt kita hari tu tapi perlukah???bukan semua org nk amik tahu pon..(dulu aku pon tulis cmtu gak).

Aku bukan nk kata aku ni xtulis status cmtu ke ape, aku pon tulis gak cmtu dulu..tapi bile aku pikir2 alik, wtpe la aku tulis cmtu,bkn org nk amik tau sgt pon..

Lagi satu yg aku nmpak kt fesbuk nie dari segi status diri kita cam single,married,in relationship tu la..aku tengok la ramai yg tulis status “in relationship with ......” mmg la ade baiknye status cmtu tp misalnye la kalu korang bergaduh n pastu korang putus,mesti la “in relationship” korang aku berubah kn?? Xkn same ag..pastu mesti semua orang tau korang dh putus kt dalam fb tu..kn dah malu..tp xpe gak,msti ade peluang orang len nk masuk jarum lak pastu..huhuhu...
sebenarnye aku tengok ade baik dan buruknye...so,fikir2 kn la...

Aku jugak nk sentuh mengenai group yg kt fb tu lak..aku tgk mcm2 group yg ade kt dlm tu..byk sgt sekarang nie mcm cendawan tumbuh selepas hujan...mcm2 nama,mcm2 fungsi dan sebagainye..tp aku nmpak ade segelintir group yg ditubuhkn mcm xsesuai je ditubuhkan kerana menyentuh isu2 sensitif n membuatkn para ahlinye bergaduh sesame sendiri dgn maki hamun,kutuk mengutuk dan byk lagi.aku malas la nk mention kn group ape kn nnti kontroversi lak blog aku nie..ape2 pon dunia fesbuk mmg menyeronokkan sebab kt situ la kite jmpe alik kwn2 lama yg dh lama terpisah..cm jejak kasih lak..mengeratkan lagi silaturrahim dan yg best kalu korang ade secret admire kt dlm tu msti korang dpt tau perkembangn semasa ttg si dia kn??huhuhuhu...

Ape2 pon, manusia mmg suke kn perkembangan dunia IT ini yg semakin canggih n maju...teringat lak kat lagu “cinta IT” sekitar zmn 90-an(mase tu aku kecik lagi) so,peace no war semua..



p/s: ape yg tertulis dalam ni adelah pendapat semata2.mintak maaf kalu kata2 di atas menyinggung perasaan sesetengah pihak.terima kasih kerana membaca..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...